2019 begint goed voor DCIJ

(5-01-2019) door:Nicole Schouten

Deze dagen wordt in het noorden van ons land de tweekamp om het wereldkampioenschap dammen gehouden. Voor de dammers speelt dan de vraag wat te doen met de clubcompetitie. Gaat die gewoon door of leggen we alles stil, zodat de dammers van Nederland en masse de tweekamp kunnen bezoeken? Na wat geharrewar mochten de deelnemende teams zelf kiezen. En zo kwam het dat wij, de twee teams van IJmuiden, op de dag dat Roel Boomstra zijn eerste overwinning behaalde alle twee het land in trokken om te dammen voor de bondscompetitie. IJmuiden 1 ver weg in Limburg tegen Cema de Vaste Zet, en wij naar Scheveningen naar de plaatselijke damclub.

Scheveningen! Wij vroegen ons al af hoe we de dammers en het dorp zouden aantreffen, na alle berichten over de brandende krattenbergen, maar de Scheveningse dammers hadden er helemaal niets van. Hoewel, dat is niet waar, want de Scheveningers onthaalden ons met champagne en dat was een goed begin van het nieuwe jaar. Scheveningen is net als IJmuiden een stad met een haven. En dat schept een band die we jaarlijks bevestigen met het kustdorpentoernooi. Heel gezellig allemaal, maar vandaag kwamen we om te dammen en te strijden voor de winst.

Dat lukte aardig. Al voor twee uur won Johan Deubel van Nel Lindhout door een eenvoudige combinatie na een ruil. Albert stond al vroeg in de partij een schijf voor door een mooie combinatie, maar raakte die in het middenspel weer kwijt. In het eindspel kwam hij weer een schijf voor en eerder op dam, maar toch was het remise. Erik speelde tegen Theo Baard. Er kwam een volle klassieke stand op het bord, waarin Theo opgesloten stond aan zijn korte vleugel. Theo nam een voorpost die hij snel kwijtraakte en nadat hij weer een schijf op het kerkhof plaatste, was het snel uit.

Als ik nu een doorsnee journalist van een Nederlandse krant was, zou ik gewoon zeggen dat alle andere partijen remise werden en IJmuiden dus won. Maar dat doet geen recht aan de strijd die er nog op de borden werd geleverd. Op bord 1 speelde Max Doornbosch tegen Piet Rozenboom. Max won aanvankelijk veel tempi en kreeg een optisch mooie stand, maar met een grote ruil verdween de muziek uit de stand en besloten de heren tot remise. Hans Knobbe speelde een mooie partij tegen Nico Pronk. Dat deze partij nog remise werd, mag een wonder heten. Hans had een doorbraak met dam en moest verhinderen dat Nico op dam zou komen. Lang leek het te lukken, maar Nico vond de weg naar dam en remise was het mooie resultaat.

Vince van der Wiele had Kees Osté als tegenstander. Hij haalde wel wat voordeel, maar niet voldoende voor de winst. Remise was een logische uitkomst. Koos van Setten kwam voor Scheveningen uit tegen onze Klaas de Krijger. Koos komt uit een dammersfamilie: zijn moeder was de bekende Cato van Setten-Colpa. In de beginjaren van het damesdammen werd zij tweede van Nederland en lange tijd bleef ze deelnemen aan het Nederlands kampioenschap. Koos en Klaas namen allebei weinig risico's en kwamen na 41 zetten remise overeen.

Engelbertus Pronk van Scheveningen trof onze Jan-Maarten Koorn als tegenstander. Hun partij was lange tijd klassiek-achtig. Jan-Maarten toont in toernooibase aan dat zijn tegenstander waarschijnlijk had kunnen winnen in de fase van het late middenspel. Met drie tempi reserve voor Pronk had Jan-Maarten na 42. 28-22 geen goede zet meer gehad. Maar Pronk speelde iets anders. In het eindspel nam Pronk een combinatie met schijfwinst en kwam hij als eerste op dam. Jan-Maarten wist echter ook op dam te komen en na nog enkele zetten was deze spannende partij toch remise. Zelf speelde ik tegen Johan Pronk. Ik had het lastig, omdat ik lange tijd een randschijf had waarmee Johan steeds dreigde combinaties uit te halen. Toen ik in het late middenspel die dreiging had afgewend, bleef het lastig maar was het nog net remise voor me.

Cees Staal viel in en kwam tegen Jeroen Neve te zitten. Het voordeel voor Jeroen in het late middenspel was waarschijnlijk genoeg voor winst, maar de jonge speler maakte een enorme fout die onze veteraan meteen afstrafte. Toen was het pot remise. Toen konden we onze winst vieren: 8-12 staat er nu in de boeken en daarmee verstevigen we onze plek in de middenmoot. Ditmaal hebben twee spelers van de Zaanse damclub gewonnen en daarmee de basis gelegd voor onze overwinning.

Uitslagen in Toernooibase