Slagvaardige Cees Staal pakt donkerblauw

(20 september 2018) Door: Nicole Schouten

In de maanden september tot en met februari wordt iedere twee weken op zaterdag een wedstrijd gespeeld in de bondscompetitie, Damclub IJmuiden doet mee met twee teams. Ongeveer om de vier weken spelen we thuis in de Jan Campertschool in Driehuis. Het tweede team speelt in de tweede klasse, de laagste landelijke klasse. Het tweede team bestaat niet alleen uit spelers van DCIJ, maar ook van Zaanstreek. Zo'n combinatieteam is niet uniek, ook onze tegenstanders van afgelopen zaterdag waren een combinatie van spelers van de damverenigingen DEZ en Reeuwijk.

Normaal speelt de sterkste speler op bord 1 en de zwakste van het team op bord 10. Daar wijken we wel eens van af, omdat sommige spelers per se met wit of zwart willen spelen, of omdat tegen hele sterke tegenstanders niet valt te winnen en een sterke speler beter tegen iemand anders kan worden ingezet. Ook kan het speltype van een speler aanleiding zijn om hem of haar tegen een bepaalde speler op te stellen. Dat is gokken, want voordat de opstellingen bekend worden gemaakt weet niemand precies hoe de opstelling van de twee clubs is. Vandaag doen we verslag op volgorde van bord 1 tot en met bord 10.

Op bord 1 speelde Max Doornbosch tegen Hans de Knikker. Max speelde in zijn mooie aanvallende stijl en kwam zo eerder op dam. Er was niet veel aan de hand, maar zijn tegenstander gaf twee schijven weg, waarschijnlijk een combinatie ziende die er niet was, en kon daarna meteen opgeven.

Op bord 2 speelde Koos de Vries tegen Peter Pippel. Peter Pippel is bij de dammers een goede bekende, niet zozeer voor zijn damprestaties op het bord, maar wel als organisator van het geliefde zomertoernooi in Salou. Koos en Peter speelden voor zover ik dat kan bekijken een rustige partij en kwamen voor het eindspel begon al remise overeen.

Op bord 3 zat onze teamleider Jan-Maarten Koorn. Zijn tegenstander was Henk Meester. Jan-Maarten speelde zoals altijd aanvallend, maar zijn tegenstander deed dit ook. In het late middenspel moest Jan-Maarten een schijf offeren om een doorbraak naar dam te voorkomen. Dit verlies had grote invloed verder in de partij en Henk Meester won daarna vlot.

Albert Roelofs, terug uit het eerste, had als tegenstander Theo Hordijk. Deze speelde met wit een Springeraanval. In het middenspel haalde Albert een prachtige combinatie uit, alleen het voordeel ervan was niet groot. Beide spelers kregen er een dam mee en hielden zes schijven over. Na nog enkele zetten kwamen ze remise overeen.

Nicole Schouten speelde tegen Eimert Buijserd. Heel even stond er een klassieke stand op het bord. Het aanzien van de partij veranderde snel door een afruil. Na nog een 3 om 3 leek Nicole voordeel te hebben, maar dat verwaterde snel toen beiden nog maar drie schijven op het bord hadden. Remise was het resultaat.

Op bord 6 speelde Peter van de Merwe tegen Leo Schouten. Peter haalde in het middenspel een vier om vier uit, waarmee hij de stand van Leo Schouten opblies. Toch zat er geen winst in en na enkele zetten werd tot remise besloten.

Het resultaat van de eerste zes borden was dus 6-6. Het verschil werd gemaakt door de laatste vier borden. Zowel Klaas de Krijger, Erik van der Haar, Cees Staal en Hans Knobbe kwamen tot winst, een prachtige prestatie. Klaas wist door een combinatie twee dammen te halen, waardoor de winst voor het grijpen lag. Piet van Eeden wist nog wel een dam af te vangen, maar het mocht niet meer baten.

Erik haalde tegen de nog jonge Maaike de Bruin een bomzet uit en kwam daarmee op dam en won. Cees Staal haalde de eerste twee punten binnen tegen Mariska Groenendijk-Bos. Mariska liep achter een schijf, wat altijd een gevaar met zich meebrengt, omdat de tegenstander dan een vrij tempo heeft. Cees gaf twee schijven weg en sloeg naar veld 7, een veld van dam af. Mariska gaf het meteen op.

Op het laatste bord speelde Hans Knobbe van Damcombinatie Zaanstreek tegen de nog heel jonge Joran Glas. Voor hem was het de eerste wedstrijd in het team voor de bond. Hans haalde al gauw een combinatie uit en later nog een. Hij miste ook een combinatie, maar het maakte niet veel uit, Joran kon niets uithalen tegen Hans. Jammer, zo'n debuut, maar heel goed dat zo'n jonge speler toch al in het landelijk spelend team mag meedraaien

Uitslagen in Toernooibase