Nederlands rapidkampioen wint oudejaars sneldamtoernooi IJmuiden

Op zaterdag 30 december werd voor de 19e maal door Damclub IJmuiden (DCIJ) het oudejaars sneldamtoernooi van IJmuiden georganiseerd. Dit toernooi is in de loop der jaren uitgegroeid tot één van de grootste sneldamevenementen van Nederland en menig (inter)nationaal topper heeft al aan het toernooi meegedaan. Daarnaast bestaat een groot deel van het deelnemersveld uit spelers uit de regio, waardoor het toernooi ook een ontmoetingsplaats voor oude bekenden is. In totaal namen circa tachtig spelers verdeeld over drie groepen het tegen elkaar op in sneldampartijen van vijf minuten per persoon.

De ontknoping in de eregroep werd een ware thriller. Aan het begin van het toernooi wist de Tilburgse nationaal meester Anton van Berkel direct een gat met de concurrentie te slaan. Van Berkel heeft een goed jaar achter de rug. Zo wist hij het meer dan twintig jaar oude wereldrecord simultaandammen van wijlen Jannes van der Wal te verbeteren door tegen 249 tegenstanders tegelijk te spelen en meer dan 80 procent van de punten binnen te halen. Daarnaast werd hij onlangs Nederlands kampioen rapiddammen.

Naarmate het toernooi vorderde kwam Van Berkel echter onder druk te staan en kwam Bas Messemaker, de oud-wereldkampioen bij de jeugd en toernooiwinnaar van vorig jaar, langszij. Een bloedstollende barrage van drie partijen moest de doorslag geven. In de eerste partij wist Messemaker toe te slaan; de tweede partij werd remise. In de derde en beslissende partij had Messemaker genoeg aan remise, maar zag hij zijn stand verloren gaan, waardoor Van Berkel op gelijke hoogte kwam. In de hierop volgende sudden death sloeg Van Berkel meteen toe en wist hiermee het toernooi op zijn naam te schrijven. Achter Van Berkel en Messemaker eindigde meervoudig Nederlands denksportkampioen en grootmeester Ron Heusdens als derde, gevolgd door NK-finalist Dik de Voogd en oud-DCIJ'er Richard Mooser.

Ook in de hoofdgroep was er volop strijd om de bovenste plaatsen. In deze groep wist één van de grootste jeugdtalenten van Nederland, de Delftenaar Frerik Andriessen, toe te slaan in de barrage om de eerste plaats tegen oud-toernooiorganisator en DCIJ'er Marcel Kosters. Het brons ging naar Guido van den Berg uit Rotterdam, gevolgd door Mike Koopmanschap (Heerhugowaard), Peter Blokker (Amsterdam) en DCIJ'er Jack van Buuren.

Tot slot deed in de promotiegroep vooral jeugdig talent mee, waaronder DCIJ'ers Conall Sleutel (13) en Jan-Maarten Koorn (18). Jeremy Pauwels uit Poeldijk wist met een indrukwekkende score deze groep te winnen, voor Bouke Bruinsma (Gouda), oud-DCIJ'er Jet Kok (Leiden), Cees de Leeuw (Rijnsburg), de talentvolle pupil Michiel Torn (Vlaardingen) en DCIJ'er Peter Pippel.