Broodnodige zege in Zuid-Limburg (8-12)

(16 oktober 2021) Martin van Dijk

Velsen/Hoensbroek – Na twee nipte nederlagen op rij werd het tijd voor Damclub IJmuiden (DCIJ) om de eerste punten binnen te halen in de hoofdklasse B. Wederom moesten de IJmuidenaren uit in Zuid-Limburg spelen, ditmaal tegen DIOS/Eureka uit Hoensbroek.

De opstelling was gunstig. De gezusters Schouten kregen een zware dag tegen een oud-wereldkampioene en een sterke Limburger, maar aan de overige borden moest DCIJ genoeg kansen krijgen. DCIJ kwam vroeg op achterstand, toen Bram van Bakel te veel twijfelde in de opening en tot overmaat van ramp verkeerd sloeg. Daar stond echter een snelle schijfwinst tegenover van Jack van Buuren, die het hele team in een luxe bus naar Limburg vervoerde. Toen Van Buuren het voordeel verzilverde en Jacqueline Schouten een vroeg remise-aanbod van haar tegenstander accepteerde, kwam DCIJ langszij.

Kees Pippel speelde wederom een Hooglandaanval, maar kon deze niet in stand houden tegen een gelijkwaardige tegenstander: remise. Nicole Schouten werd langzaam maar zeker onder de voet gelopen, maar Krijn ter Braake maakte snel daarna alweer gelijk door zijn tegenstanders schijf op het “kerkhofveld” te veroveren.

De overwinning van voorzitter Jesse Bos was de opmaat voor de zege. Bos boekte steeds meer terreinwinst en wist zijn tegenstander in een 6-om-6 klem te zetten. Veel moeizamer verliep de partij van Martin van Dijk. Nadat hij voordeel in de opening wist te verkrijgen, liet hij zijn tegenstander terugkomen en moest hij een rondslag met zijn dam uit de hoge hoed toveren om te winnen. Tot slot wisten Cees van der Vlis en Jan-Maarten Koorn een punt te pakken. Van der Vlis had een wedstrijd met wisselende kansen. Koorn drukte zijn jeugdige tegenstander weg, maar rende bij de afwerking te snel naar een tweede dam.

Hoofdklasse B 3e ronde

Jack van Buren (links aan het tweede bord) zorgde ervoor dat DCIJ langszij kwam.