Het tweede team wint wel

(08-02-2019) door: Nicole schouten

Een wedstrijd van DCIJ tegen SNA is altijd wel iets bijzonders. We hebben het een en ander gemeenschappelijk, maar we zijn ook concurrent van elkaar. We zitten in dezelfde provincie, spelen in de hal van een school en hebben allebei een gezonde jeugdafdeling. We zijn goede vrienden, maar we winnen o zo graag van elkaar.

Zaterdag 2 februari speelden zowel IJmuiden 1 als 2 tegen SNA, SNA 1 en SNA 2 welteverstaan. Waarschijnlijk voor het laatst op de locatie Bergmolen in Heerhugowaard, want dit pand wordt binnenkort afgebroken, terwijl het nog helemaal niet zo lang staat. Zonder sneeuw of ijs was het geen probleem Heerhugowaard te bereiken en onder de strenge leiding van arbiter Cor Verdel begonnen de twee wedstrijden precies op tijd.

Jan-Maarten Koorn had weer voor een mooie opstelling gezorgd. Hans Knobbe speelde op het laatste bord tegen Puck Boudens. Puck is nog een jeugdlid en heeft al heel veel ervaring met het spelen van toernooien. Er ontstond een klassiekachtige partij. Hans zijn stand leek gevaarlijk, maar hij redde zich er goed uit met een afruil die een schijf winst opleverde. De overgebleven stand was meteen verloren voor Puck en wij hadden twee punten voorsprong.

Johan Deubel speelde tegen Bryan Tesselaar aanvankelijk een rustige partij, maar in het eindspel werd het spannend. Johan offerde een schijf om een zogenaamde brilstand te creƫren waarmee hij op dam kwam en een schijf won. Helaas voor hem kwam zijn tegenstander ook op dam en werd het daarna snel remise.

Vince van den Wiele is dit seizoen goed vooruitgegaan. Ditmaal speelde hij tegen Wart Verhagen remise. Na een klassieke fase miste Vince een schijfwinst, maar brak hij twee zetten daarna door naar dam. Wart kwam ook op dam en na enkele zetten kwamen de spelers remise overeen.

Max Doornbosch speelde tegen Co Filmer een prachtige aanvallende partij die werd beloond met winst. Nu hadden we vier punten voorsprong. Henk Groot had als tegenstander Nicole Schouten. Deze wilde vroeg weg en speelde in het begin snel. Ondanks dat kwam ze wat beter te staan, maar in het eindspel verwaterde het voordeel snel en de uitslag werd remise.

Onze teamleider Jan-Maarten Koorn speelde tegen Bert van Leijden. Hij bouwde een mooie stand op met flink tempivoordeel, maar kon het tegen de taaie Van Leijden niet uitbuiten. Remise was het resultaat. Piet Bakelaar speelde tegen Pepijn Volgers. Beiden maakten geen grove fouten en namen geen risico. Bij een 7 om 7 besloten ze tot remise.

Ook gelijkspel was het bij Albert Roelofs en Exuperry Mwenedata, maar deze partij liet tussen de begin- en eindstand wel vuurwerk zien. Albert nam al vroeg een voorpost in. Albert won weliswaar een schijf op zijn lange vleugel, maar moest daarvoor wel zijn voorpost inleveren. Beide spelers bouwden daarna een klassieke stand op die bijna symmetrisch werd. De klassieke stand verdween weer van het bord. Beide spelers bereidden zich voor op een doorbraak naar dam, maar voor het zover was werd remise overeengekomen.

Bertus Groot is lange tijd actief geweest als arbiter en in SNA. Nu speelde hij op het eerste bord tegen onze Cees van der Vlis, die ook al jaren actief is in de damsport. In het eindspel was het spannend, omdat IJmuiden nu al tien punten had en SNA maar zes. Voor Cees was remise voldoende om IJmuiden te laten winnen, Bertus zou moeten winnen voor zijn club om nog iets te kunnen bereiken. Dat laatste lukte niet en toen Bertus achter een schijf liep was het zelfs meteen verloren. DCIJ had gewonnen en stond nu zelfs zes punten voor.

De laatste wedstrijd was voor de uitslag niet meer belangrijk. Klaas de Krijger echter is een fanatieke speler die niet zomaar op remise speelt. Aan zijn korte vleugel bouwde hij steeds een krachtige randformatie op. Helaas bleek die niet voldoende voor winst, dus toch remise. Met onze winst waren we heel blij. De vreugde was toch wat minder, omdat het eerste team verloor. Beide teams van IJmuiden hebben een middenpositie in hun groep, daar moeten we het nu mee doen. En SNA trouwens ook. Wij en SNA hebben een aantal jeugdspelers, we zullen elkaar in de toekomst nog wel meer tegenkomen.

Uitslagen in Toernooibase