Beker 2018

Bekerwedstrijden Provinciale Noord-Hollandse Dambond 2018

Bekerviertal strandt na akkoordje in KNDB-beker

(24 mei 2018) Door: Martin van Dijk

Afgelopen zaterdag mocht het bekerviertal van Damclub IJmuiden (DCIJ) als Noord-Hollands kampioen aantreden in de eerste ronde van de KNDB-beker in Gouda. In een poule van vier teams moest het een plek bij de eerste twee veiligstellen om de volgende ronde te bereiken. Ereklasser Dammend Tilburg was favoriet in de poule, maar het moest mogelijk zijn om Rivieren-dammers en Damlust Gouda 2 voor te blijven.

In de eerste ronde trof DCIJ direct Dammend Tilburg. Jesse Bos en Krijn ter Braake moesten de twee sterkste spelers van Tilburg afstoppen, terwijl Martin van Dijk en Wim Winter kansen moesten creëren. Door snelle nederla- gen van Van Dijk en Winter was de strijd echter al snel gestreden. De knappe remises van Bos en Ter Braake deden er vervolgens niet meer toe: 2-6.

Daarna moest DCIJ het opnemen tegen Rivierendammers, dat nipt gewonnen had van Damlust Gouda 2. Al snel sloeg Ter Braake met een combinatie toe tegen de kopman van het viertal uit Gorinchem. Toen Winter een punt pak te, leken alle kansen aan DCIJ te zijn. Ter Braake kwam echter ondanks zijn schijf voordeel niet verder dan remise. Ook Bos en Van Dijk zagen hun goede standen in remise eindigen: 4-4.

Hierna moest DCIJ hopen dat Tilburg aan zijn plicht zou voldoen en moest het zelf van Damlust Gouda 2 winnen. Plotseling was er rumoer bij de andere wedstrijd. Tilburg en Rivierendammers bleken massaal remise over een te zijn gekomen, waardoor DCIJ beide teams niet meer kon inhalen. Aangeslagen door dit akkoord je, verloor Bos prompt in een uitstekende stand. Van Dijk en Winter wisten nog te winnen en Ter Braake kwam ondanks wat voordeel niet verder dan remise: 5-3 en een bittere pil.

Verslag De Jutter

Bekerviertal overtuigend Noord-Hollands kampioen

(19 april 2018) Door: Martin van Dijk

Bij Damclub IJmuiden (DCIJ) wordt er naast de nationale competitie ook deelgenomen aan het Noord-Hollands bekertoernooi. De nummers één en twee van dit toernooi plaatsen zich namelijk voor de nationale bekerwedstrijden, waarin de hoofdklassers van DCIJ het mogen opnemen tegen (inter)nationale toppers. Vijf jaar na een knappe zesde plaats hunkert DCIJ naar nieuw succes.

Daarvoor moest er eerst wel gewonnen worden van HDC Haarlem en het eerste en tweede team van SNA Heerhugowaard. In de eerste ronde troffen de IJmuidenaren direct titelverdediger HDC. Nadat Kees Pippel remise overeenkwam, liep Stijn Tuijtel in een goede stand in een combinatie en verloor. Debutant Krijn ter Braake scoorde met een goede omsingeling de gelijkmaker. Tot slot wist Jesse Bos met een offer van Dussault de winnende punten binnen te slepen: 5-3.

Hierna volgde een eenvoudige overwinning op SNA 2, dat eerder verrassend DCIJ 2 uitschakelde. Na een fraaie combinatie van Bos vergrootten Pippel en Tuijtel de voorsprong. Alleen Ter Braake kwam ditmaal niet tot winst: 7-1. In de derde en laatste ronde had DCIJ tegen SNA 1 genoeg aan 4-4 om eerste te worden. Ter Braake bracht met een verborgen combinatie de eerste twee punten op het bord. Even dreigde SNA op gelijke hoogte te komen, maar Pippel overleefde de storm. Nadat Bos net niet kon winnen, deed Tuijtel dit wel: 6-2 en DCIJ was bekerwinnaar.

Ander goed nieuws kwam van de nationale bond, die Lars van Eeken (8) één van de drie keuzeplaatsen toekende voor de finale van het NK welpen op 12 mei in Hoogeveen. Lars kwam in de halve finale net te kort, maar wordt nu alsnog beloond.