Damclub IJmuiden wint in Tilburg

(15-sep-2018) Door: Wim Winter

Was DCIJ op dreef of was DCIJ niet op dreef? Bij binnenkomst waren we al geïntimideerd. Als je ergens aankomt stel je je netjes voor en geef je hier een handje en daar een handje. De eerste hand was Boomstra (oud-wereldkampioen) en de tweede hand Harm Wiersma (oud-wereldkampioen). Gelukkig moesten we daar niet tegen, maar al die kanonnen maakten wel indruk. Wij moesten tegen het tweede van Tilburg.

Cees van Duijvenbode was bewust aan het laatste bord gaan zitten en kreeg hun kopbord Toby Hage als tegenstander. Ook Cees was geïntimideerd. Zelf moest ik tegen Kees van Bakel waar ik vorig jaar van verloren had. Ik ging er eens goed voor zitten, want ik was dat nog niet vergeten. Na een paar uur dammen bleek debutant Bram van Bakel een schijf voor te staan tegen Ad de Hoon. Dat was een meevaller. Cees van Duijvenbode was vrolijk aan een aanval begonnen, maar al snel maakte Toby Hage de zwakheden in de stand duidelijk. Stijn stond duidelijk minder. De enige die eigenlijk heel aardig stond was ikzelf. Kees Pippel had weinig. Jesse Bos niet veel. Martin weinig tot niets.

Mijn tegenstander Van Bakel had een hoop tijd nodig om zijn stand door te rekenen en die tijd was er niet meer en ik hielp niet mee om de stand overzichtelijk te maken. Integendeel: ik deed alles om de stand lastig te houden. Na een paar foute zetten konden de schijven in het doosje en was de eerste overwinning een feit. Jacqueline moest tegen een groot talent uit de IJmuider jeugdopleiding van 60 jaar geleden: Varno Morseld. Een keurige remise. En toen won Krijn ineens. Stonden we 4 punten voor. Maar Cees van Duijvenbode ging verliezen en Stijn stond lastig. En verder had niemand iets. De winst was nog lang niet zeker.

Bram wist met een schijf voor de remise veilig te stellen. Conall speelde degelijk tegen Theo van den Hoek, waartegen Jesse gewaarschuwd had. Remise. Kees Pippel remise. En toen won Martin ineens. Tegenstander Toon Dielen liet een eenvoudige remise lopen. Maar dat betekende 11 punten en de winst. Sarah kreeg nog een blauwe vermelding door haar remise tegen ons kopbord Jesse Bos. Was DCIJ op dreef? Tuurlijk, want we hebben gewonnen. Mondje dicht en nooit meer over praten.

Yves Vandeberg (1223)-Kees Pippel (1320)1-15Partij
Wil Maas (1035)-Krijn ter Braake (1281)0-23Partij