Beker 2017

Bekerwedstrijden Provinciale Noord-Hollandse Dambond 2017

Bekerteam niet opgewassen tegen ereklassers

(26 mei 2017) Door: Martin van Dijk

IJmuiden - Na een tweede plaats bij het Noord-Holland bekertoernooi mocht het bekerviertal van Damclub IJmuiden (DCIJ) in Gouda de eerste ronde van de KNDB beker spelen. Bij dit toernooi wordt er in poules van vier gespeeld, waarbij de eerste twee per poule doorgaan. DCIJ trof het niet qua loting: naast tweede klasser Ons Genoegen Wapenveld mocht het aantreden tegen Van Stigt Thans Schiedam, de nummer drie van Nederland, en Dammend Tilburg, dat onlangs naar de Ereklasse promoveerde.

In de eerste ronde tegen Dammend Tilburg keek DCIJ al snel tegen een forse achterstand aan. Cees van de Vlis en Wim Winter, die Kees Pippel verving, bezweken onder de druk. Toen Jeese Bos in een dammeneindspel van de kopman van Tilburg verloor, kon Martin van Dijk net niet winnen: 1-7.

Tegen Van Stigt Thans moest vervolgens een goed resultaat behaald worden om uitschakeling te voorkomen. Na een grootmeester remise van Winter en een prima puntendeling van van der Vlis kwam het aan op Bos en van Dijk, die beiden tegenover een NK-finalist zaten. Bos had een complexe aanvalsstand, waarin hij verrast werd door een fraaie combinatie.

Door deze nederlaag speelde DCIJ in de laatste ronde tegen Ons Genoegen Wapenveld alleen nog om de eer. Na een vijfklapper naar dam van Van Dijk consolideerde Van der Vlis de voorsprong, waarna ook Winter tot winst kwam. Tot slot wist Bos zijn grote voordeel niet in winst om te zetten. De eer was echter gered

Bekerteam DCIJ door naar KNDB-beker na tweede plaats bij Noord-Hollandse beker

Toernooibase: Uitslagen

Damclub IJmuiden bereikt bekerfinale

(16 maart 2017) Door: Martin van Dijk

IJmuiden - Damclub IJmuiden is weer een stap dichter bij kwalificatie voor het landelijke beker toernooi. Afgelopen donderdag won het eerste team met 6-2 van SNA 2. Hiermee hebben ze zich geplaatst voor de finale van de Noord-Hollands bekertoernooi. In die finale zullen vier teams strijden om twee plaatsen voor het landelijke bekertoernooi. Afgelopen donderdag speelde IJmuiden de laatste voorronde wedstrijd tegen SNA 2. Dit team bestaat uit de remise-schuivers Jan Groeneweg en Daan van Os en de talenten René Emmanueel en Pepijn Folgers. Cees van de Vlis liet zien hoe je met aanstormende talenten om moet gaan: hij behaalde een winnende dam door vijf schijven weg te geven, en er zes terug te slaan. Jesse Bos had het zwaarder: zijn tegenstander probeerde zoveel mogelijk schijven weg te ruilen. Bos kwam in een stand met weinig schijven sterk naar voren te staan. Op het moment dat van Os door een offer een punt kon pakken, speelde hij te passief en verloor.

Pippel trok de overwinning over de streep. Hij stond de hele partij actiever in het centrum, maar kreeg onvoldoende greep op het spel van Groeneweg. Als laatste vocht Van Dijk nog voor een overwinning. In een dammen-eindspel koos van Dijk onder druk van de klok een paar keer de verkeerde voortzetting. Hierdoor moest hij berusten in een teleurstellende remise.

De finale van het Noord-Hollands bekertoernooi zal plaatsvinden op zaterdag 8 april in Haarlem. Ook het tweede team kan zich hier nog plaatsen, maar zij moeten tegen het sterke eerste team van SNA.