Seizoen 2008-2009

DCIJ 2 plaatst zich niet voor Nederland

(22-03-2009) Door: Wim Winter

In de eerste ronde moest DCIJ tegen DC Zaanstreek. Het moest met 5-3 winnen om door te gaan naar de finale. Paul Smit verloor, maar Cees van der Vlis won. Wim Winter had kansen en Harry van der Vossen was verwikkeld in een klassiekje. Helaas verloor Harry en was de winst van Wim slechts voor de statistieken: 4-4 dus. SNA 1 had gewonnen van SNA 3.

SNA won in de laatste ronde van DC Zaanstreek en was dus eerste, DC Zaanstreek tweede en DCIJ werd door een 7-1 winst op SNA III derde.

Klik hier voor alle uitslagen van de Noord-Hollandse bekerwedstrijden 2009.

DCIJ 1 in extremis ten onder tegen SNA 1

(21-02-2009) Door: Martin van Dijk

Regerend bekerhouder DCIJ 1 is direct in de eerste wedstrijd van het bekertoernooi van Noord-Holland uitgeschakeld. Een slechtere loting leek niet mogelijk, want direct moest er thuis gespeeld worden tegen SNA 1, dat vorig jaar slechts derde werd. Na een spannend duel gaf een nederlaag aan het hoogste bord de doorslag.

De score werd geopend door Jesse Bos. In een gevaarlijk ogende klassieke stand wist hij door een bekend tijdelijk offer tegen oud-DCIJ'er Richard Mooser de remise te forceren. Kees Pippel bracht DCIJ 1 op voorsprong, doordat de omsingeling van Ivo de Jong compleet mislukte. Ook Martin van Dijk leek goede kansen te krijgen. In een dun standje bleek zijn voordelige stand tegen Benno van Straten echter niet zo makkelijk te winnen. Hierdoor bleef het winnende vijfde punt uit. Nieuwkomer Feroz Amirkhan speelde aan het eerste bord zijn geliefde spel tegen Steven Wijker, maar kwam in de opening toch in de problemen. Feroz liet een combinatie naar dam open staan en kwam een schijf achter. In het eindspel bleek hij niet genoeg compensatie te hebben om nog een remisegaatje te vinden. Hierdoor werd de eindstand 4-4. Aangezien SNA 1 aan het eerste bord gewonnen had, was het bekeravontuur voor DCIJ 1 alweer voorbij.

DCIJ 1 - SNA 1 4-4

1. Feroz Amirkhan - Steven Wijker 0-2 (4)

2. Kees Pippel - Ivo de Jong 2-0 (2)

3. Martin van Dijk - Benno van Straten 1-1 (3)

4. Jesse Bos - Richard Mooser 1-1 (1)

DCIJ 2 wint verrassend van SNA 2

(23-02-2009) Door: Wim Winter

De opstelling was snel gemaakt. Wim Winter aan bord 1, Harry van der Vossen aan bord 2, Cees van der Vlis aan bord 3 en aan bord 4 invaller Paul Smit. De tegenstander was SNA II met aan bord 1 Jan Groeneweg, bord 2 Mike Koopmanschap, bord 3 Theo Tesselaar en bord 4 Dave Bleeker. Harry nam een Ghestem doorstoot tegen Mike, die niet slecht was, maar hij maakte in het middenspel een blunder en kon meteen opgeven. Paul Smit was in topvorm en won gedecideerd van jeugdtalent Dave Bleeker. Cees van der Vlis stond volledig remise tegen Theo, maar had er toch nog een grapje in gevlochten, waar Theo met open ogen in liep.

En toen stond er 4-2 voor DCIJ. Jan Groeneweg had de opdracht om tegen Wim remise te spelen en kon niet meer overschakelen. Hij bood remise aan en dat werd natuurlijk meteen geaccepteerd, waarmee de verrassende winst op SNA II een feit was.

SNA 2 - DCIJ 2 3-5

1. Jan Groeneweg - Wim Winter 1-1 (4)

2. Mike Koopmanschap - Harry van der Vossen 2-0 (1)

3. Theo Tesselaar - Cees van der Vlis 0-2 (3)

4. Dave Bleeker - Paul Smit 0-2 (2)

Door deze overwinning heeft DCIJ 2 zich geplaatst voor de halve finale, die op zaterdag 21 maart in IJmuiden gespeeld wordt.