Sneldammen tussen de oliebollen

(02-01-2007) Door: Marcel Kosters

Het clublokaal puilt met ruim tachtig deelnemers uit tijdens het Oudejaars Toernooi van Damclub IJmuiden. Terwijl in de speelzaal dammers met gespannen gezichten driftig schijven schuiven en klokken indrukken, proeven enkele snelle winnaars alvast een oliebol in de sfeervolle barruimte.

,,Nog bedankt dat je je plaats beschikbaar hebt gesteld! O zegt Boudewijn Derkx tegen een dammer die in weerwil van het vroege uur met smaak een witbepoederde bol aan het wegwerken is. Derkx is één van de gelukkigen die via via een plaats in het uitverkochte sneldamtoernooi heeft weten te veroveren. ,,Het gaat er gemoedelijk aan toe, maar vergis je niet. Hier damt de nationale sneldamtop, vertelt organisator Martin van Dijk. Wijzend naar de deelnemerslijst: ,, Dit jaar doen ondermeer Nederlands kampioen rapid dammen Anton van Berkel, oud jeugdwereldkampioenen Bas Messemaker en Boudewijn Derkx en Internationaal Grootmeester Ron Heusdens mee. In de eregroep hebben we achtentwintig spelers die landelijk op het hoogste niveau kunnen uitkomen.

Even verderop geven Bert Zwart en Jeroen Sterel een internationaal tintje aan de eregroep. Zwart woont en werkt in de Verenigde Staten en Sterel is uit de Verenigde Arabische Emiraten overgekomen. ,,Met zo weinig wedstrijdervaring is het wel moeilijk om in zevenentwintig sneldampartijen constant te presteren, vertelt Zwart. Sterel: ,,Dat kan ik beamen. Ik maakte een vliegende start maar zakte in de tweede toernooihelft helemaal weg. Ondertussen komen wedstrijdleiders Anne en Evelijn de barruimte binnen gestevend: ,,Mensen, we beginnen met de volgende ronde! Het is vermakelijk te zien hoe zij de deelnemers achter de vodden zitten. Anne: "Het gaat nu makkelijker. Vorig jaar moesten we iemand de speelzaal in slépen."

Aan het eind van de middag vormt zich een mensenhaag rond de eregroep. Vanachter de haag klinkt het geluid van kletterende schijven en het hard indrukken van een klok. Een jonge dammer klimt op een stoel om te zien wat er gebeurt. ,,Anton van Berkel en Bas Messemaker spelen een barrage om de eerste plaats, vertelt wedstrijdleider Nadine van Tiel. In drie flitspartijtjes van drie minuten maken de kemphanen uit wie de beste sneldammer is. Messemaker begint met een overwinning, maar Van Berkel wint de derde partij. De beslissing valt in de noodzakelijk geworden vierde partij, die naar de Brabander gaat. Van Berkel, dolgelukkig: ,,Ik móest dit toernooi een keertje winnen. Het brons is voor Ron Heusdens, die wordt gevolgd door Dik de Voogd en Richard Mooser. In de hoofdgroep wint het jonge talent Frerik Andriessen na barrage met Marcel Kosters. Derde wordt Guido van den Berg, met daarachter Mike Koopmanschap en Peter Blokker. Delftenaar Jeremy Pauwels verovert goud in de promotiegroep vóór Jet Kok, Cees de Leeuw, Bouke Bruinsma en Michiel Torn.