Bas Messemaker wint 2005 oudejaars damtoernooi

Door Marcel Kosters

Besneeuwd en verkleumd stromen vrijdagochtend dammers uit het hele land de warme barruimte van Damclub IJmuiden binnen. De oliebollen staan klaar en met bepoederde neuzen worden enkele partijtjes gespeeld om 'warm te draaien'. Ondertussen houdt toernooidirecteur Jacqueline Schouten de aanmeldingen nauwlettend in de gaten. Het indelen van vijfentwintig spelers per groep over vierentwintig ronden is geen sinecure. Inschrijvingen uit Friesland en Gelderland zijn door de barre weersomstandigheden verhinderd en een extra tegenvaller is de afwezigheid van Grand Maître Bassirou Ba uit Senegal ook door het weer. Zodoende is de enige wereldkampioen in het deelnemersveld ook favoriet voor de toernooioverwinning.

Inderdaad wordt Bas Messemaker uit Katwijk winnaar van de eregroep en de prestigieuze wisselbeker. De rechtenstudent eindigt met een comfortabele voorsprong van vier punten op het duo Daouda Soumah (Rotterdam) en Arjan van den Berg (Utrecht). Messemaker toont zich zielsgelukkig met de wisselbeker die clubgenoot Jeroen van den Akker in 2002 had veroverd. Zowel Messemaker als Van den Akker spelen in het sterrenteam van nationaal kampioen Meurs Denk en Zet uit Culemborg. Messemaker, oud wereldkampioen aspiranten en inmiddels vaste NK finalist, was er als regelmatige deelnemer aan het Oudejaarstoernooi nog niet eerder in geslaagd de hoofdprijs te veroveren. Steeds ontbrak de vorm of was de concurrentie gewoonweg te moordend. "In een toernooi als dit betaalt mijn fysieke conditie echter optimaal uit. Ik leef als topsporter. Ik fitness veel en rook en drink niet." Dat er veel conditie nodig is voor een damtoernooi behoeft toch wat nadere uitleg. Messemaker vertelt: "Het speeltempo in dit toernooi is zeer hoog. Het reguliere tempo van tien minuten per persoon per partij is hier gehalveerd. Mijn tegenstanders in de eregroep spelen zonder uitzondering in de landelijke hoofd- en ereklasse. Tegen dat soort spelers moet je iedere zet en iedere partij op scherp staan. Iedere keer weer moet je een kansrijke strategie vinden en verzilveren. Op zo'n groot aantal partijen kom je logischerwijs ook wel eens in een slechte positie terecht en daar moet je je uit zien te redden. Dat kost veel energie. Als je daarbij in aanmerking neemt dat ik vandaag van 10.00 uur 's ochtends tot 18.00 uur 's avonds heb gespeeld, begrijp je dat dit topsport is."

En inderdaad, het resultaat mag er zijn. Van de maximaal zesenveertig punten uit drieëntwintig partijen scoort Messemaker er tweeënveertig. Hij verliest alleen van Arjan van den Berg. Dik de Voogd uit Culemborg verovert de vierde prijs terwijl de Leidse psycholoog Bart Terwel de vijfde prijs opeist. Lokale favorieten Kees Pippel en Jeroen Sterel draaien in de middenmoot mee. In de hoofdgroep maakt nationaal jeugdkampioen Frerik Andriessen uit Delft zijn favorietenrol waar met drie punten voorsprong op Martin van der Sluis uit Alphen aan den Rijn. IJmuidenaar Ron Tielrooij levert de beste regio prestatie en verovert brons. Edwin Torn en toernooidirecteur Jacqueline Schouten worden na barrage respectievelijk vierde en vijfde. Recreatiedammer Peter van der Velden uit Haarlem probeerde het dit jaar meteen in de hoofdgroep en draaide verdienstelijk mee. In de promotiegroep blijft Jordy van de Lugt uit De Lier twee punten voor op Jeremy Pauwels uit Delft, terwijl Rijnsburger Cees de Leeuw het prijzengeld deelt met Irene Stegeman uit het verre Vriezenveen. Feroz Amirkhan van Damclub IJmuiden zorgt voor lokaal succes door Ruud Kleyn uit Enkhuizen van de vijfde plaats te houden.