Damclub IJmuiden sluit jaar winters af

Door Jacqueline Schouten

Door het barre winterweer waren er wel enkele afmeldingen voor het traditionele oudejaarstoernooi, maar uiteindelijk bleken vrijdag toch zo'n zeventig deelnemers uit het hele land de weg naar het clubgebouw van Damclub IJmuiden te hebben gevonden. Niet gehinderd door de weerberichten die voor later op de middag ijzel en sneeuw voorspelden, want dat het een lange dag zou worden was vooraf al zeker.

Een sneldamtoernooi van zo'n omvang houdt in dat de deelnemers elk ruim twintig partijen op een dag spelen in een zeer hoog tempo. Een slijtageslag dus, waarbij de fysiek en mentaal allersterksten boven komen drijven. Een waar spektakel ook voor de toeschouwers, want het is bijzonder om zo veel deelnemers geconcentreerd hun schijven te zien schuiven en het bijbehorende gekletter te horen.

In zo'n toernooi kunnen de regionale deelnemers zich meten met de grootmeesters. Helaas lukte het de allereerste dammer die zich voor het toernooi had gemeld en die gebrand leek op een overwinning, grootmeester en WK-deelnemer Bassiroe Ba, niet om Damclub IJmuiden te bereiken. Wel aanwezig was Damclub IJmuidenlid Jeroen Sterel, die hoewel hij tegenwoordig woonachtig is in Dubai, de weg naar het oudejaarstoernooi elke winter weet te vinden. Hij deed in de eregroep niet mee voor de prijzen, maar hij wist zich wel knap staande te houden in dit sterke deelnemersveld. Ook eerste tiental spelers Martin van Dijk, die een groot deel van de organisatie van het toernooi op zich had genomen, Stijn Tuytel, Cees Pippel en Marcel Kosters vielen niet in de prijzen, maar presteerden zeer behoorlijk. Uiteindelijk ging de hoofdprijs niet onverwacht naar NK-deelnemer en oud wereldkampioen bij de aspiranten Bas Messemaker.

In de hoofdgroep was het nationaal jeugdkampioen Frerik Andriessen, die met de eerste prijs aan de haal ging. In deze groep was er succes voor DCIJ-lid Ron Tielrooy, met een derde plaats, en voor Jacqueline Schouten (vijfde), die tevens tot hoofd van de organisatie van het toernooi was gebombardeerd.

In de promotiegroep was het Damclub IJmuidenlid Feroz Amirkhan die opviel. Als een van de jongste deelnemers presteerde hij het om na een barrage de vijfde plaats voor zich op te eisen. Jordy van de Lugt werd hier eerste.