Kersttoernooien in goede sfeer

(21-12-2015) Door: Nicole Schouten

In de oude Jan Ligthartschool werden afgelopen vrijdag twee kersttoernooien gespeeld: één voor de jeugd en de ander voor de volwassenen. Bij de jeugd deden twaalf leden mee. Zeven zijn al langer lid, vijf zijn nieuw sinds het schooldamtoernooi. Voor beide categorieën was er een leuke prijs, een boek en een tijdschrift.

Voor de schooldammers was het de eerste keer dat ze met de klok speelden en dat ging heel goed. Alleen de regel "met dezelfde hand zetten en je klok indrukken" was even wennen. In het algemeen heeft de schooldammer weinig kans tegen een jeugdlid dat al langer damt. Echte talenten zorgen voor de uitzonderingen.

Bij de prijsuitreiking ging de eerste prijs naar Martijn Vis. Jeugdleider Stijn Tuytel vertelde dat die eerste prijs geen verrassing was, maar hij constateerde wel dat de concurrentie voor Martijn steeds sterker wordt. De eerste plaats bij de nieuwe jeugdleden ging naar Renzo Zwaan. Hij had twee spelers van de andere categorie achter zich gelaten, doordat hij de pas geleerde lesstof wist toe te passen in zijn partijen. Regelmatig won hij een schijf met een combinatie. Een mooie prestatie die nieuwsgierig maakt naar de toekomst.

Bij de volwassenen was de opkomst niet groot, omdat er zaterdag voor het eerste gespeeld moest worden. Hierdoor kon er een volledig sneldamtoernooi worden gespeeld met partijen van maximaal twintig minuten per partij. Tussen de partijen door vertelde voorzitter Jesse Bos over de stand van zaken met het clublokaal. Ook voor de schakers van Kijk Uit, die hun eigen kersttoernooi speelden, was dit natuurlijk van groot belang. Dat we nu nog niet weten waar we onze volgende clubavond op 8 januari aanstaande spelen, was voor veel van de aanwezigen moeilijk verteerbaar.

Het weggaan uit ons clubgebouw maakte de tongen los en herinneringen werden opgehaald. De oudere dammers hebben nog eigenhandig meegewerkt aan de inrichting van de speelzaal en de barruimte en nemen met moeite afscheid van dit gebouw. Sommigen hebben er zelfs nog op school gezeten.

Van de teamspelers die de volgende dag tegen Rijnsburg moesten spelen was alleen Jesse Bos aanwezig. Jesse was veruit favoriet voor de eerste plaats en maakte die verwachting met een honderd procent score ook helemaal waar. Vooral zijn partij tegen Jan-Maarten Koorn maakte indruk. Na de partij liet Jesse zien dat er een prachtige combinatie voor Jan-Maarten had ingezeten, met damgeven en een naslag.

Jan-Maarten toonde niettemin duidelijk aan dat hij niets voor niets in het eerste mag invallen. Van Piet kok kon hij net niet winnen, maar de overige partijen leverden met aanvallend spel allemaal twee punten op. Piet Kok en Jan Apeldoorn eindigden gelijk, maar Jan won wel hun onderlinge partij. Met een verrassende combinatie brak hij door naar dam en liet hij Piet achter met een stand waarmee niets meer te bereiken was. Nicole Schouten en de gast N. Opstalten speelden allebei één remise, niet tegen elkaar.

Tijdens de feestdagen, die dit jaar twee keer op onze clubavond vallen, wordt er niet gedamd. Wel spelen we nog ons traditionele oudejaarstoernooi op 30 december.