Fortuinlijke tweede zege op rij

Martin van Dijk 4 november 2021

Driehuis – Na een zege in Limburg had Damclub IJmuiden (DCIJ) in Driehuis wederom een belangrijke wedstrijd tegen Ons Genoegen Utrecht. De winnaar zou namelijk voorlopig afscheid nemen van de onderste regionen. Uiteindelijk boekte DCIJ een ruime, maar geflatteerde zege: 14-6.

Doordat Utrecht zijn sterkste spelers aan de bovenste borden had opgesteld, hadden de meeste IJmuidenaren een gelijkwaardige tegenstander. De ban werd gebroken door voorzitter Jesse Bos. Nadat de kopman van Utrecht een grote ruil in de opening had genomen, leek de spanning weg. Bos wist echter met een dodelijke damcombinatie alsnog beide punten binnen te slepen. Captain Wim Winter speelde zijn favoriete spel, waar zijn tegenstander gretig op inging. Winter wist een schijf te winnen, maar kwam vervolgens verloren te staan. Gelukkig kon hij met een combinatie de stand op 4-0 brengen.

Conall Sleutel en Bram van Bakel consolideerden de voorsprong. Sleutel moest een doorbraak naar dam toestaan, maar wist naar een remise-eindspel af te wikkelen. Van Bakel had na een rustige opening optisch voordeel, dat echter verwaterde. Kees Pippel had zijn eigen lange vleugel klemgezet en had daardoor maar drie schijven die konden bewegen tegenover vier van zijn tegenstander. Toch wist hij zijn tegenstander te omsingelen en te winnen.

Stijn Tuijtel, net terug van vaderschapsverlof, wist met een Ghestem-doorstoot de topscorer van Utrecht te overklassen. De tegenstander van Martin van Dijk probeerde eenzelfde doorstoot. Na een spannende partij werd uiteindelijk de vrede getekend. Krijn ter Braake had al snel zijn tegenstander aan twee kanten vastgezet. Nadat hij een combinatie naar dam nam, wist hij met veel moeite de winst veilig te stellen. Jacqueline Schouten wikkelde vakkundig naar remise af tegen een op papier sterkere tegenstander. Alleen Cees van der Vlis verloor, nadat hij de voorpost van zijn tegenstander onderschatte en een schijf moest inleveren.

Artikel De Jutter 4 november 2021, p. 26.

Hoofdklasse B 4e ronde