De derby tussen IJmuiden en SNA

(2 oktober 2021) Wim Winter

Driehuis - Kunnen we de wedstrijd tegen SNA een derby noemen? Eigenlijk zijn we allemaal vrienden, maar ook wij willen toch heel graag winnen.

Met de paring was ik niet ontevreden. Jacqueline tegen Ivo, dat wordt hem natuurlijk niet, maar Krijn tegen Jan Groeneweg en Martin tegen Theo, dat moet toch kunnen. Kees Pippel tegen Luuk Terweijden, die net een internationaal toernooi heeft gewonnen. Luuk is goed geworden, maar hij speelt wel tegen een oude vos. Jesse tegen René Emmaneel moet ook kunnen en ik tegen de dames kampioen Vitalia Doumesh . Ik had er wel vertrouwen in.

Maar om te beginnen met mijn partij: ik kwam nergens. Ze bleef mij rustig onder druk houden. Ging nergens op in en speelde rustig naar het eindspel en daar zijn die Russen natuurlijk altijd steengoed in. Ik was niet de enige die onder druk kwam. Conall tegen Vic Voskuil uit Texel had het zwaar, maar over Conall maak ik mij nooit zorgen. Die tovert altijd wel weer een remise uit de hoge hoed. En Cees van de Vlis had het zwaar. De enige die goed bezig was, was Bram. Lekker in de aanval. Dat ging goed. Jesse en Kees Pippel waren ook lekker aan het drukken. Max hield slim de veel sterkere Guido Verhagen op afstand, maar kreeg het toch moeilijk.

En ik zat te zuchten natuurlijk. Rekenen en rekenen en ik kwam in tijdnood. Kees Pippel en Jesse wonnen eigenlijk onwaarschijnlijk snel en toen stonden we met 4-0 voor. Maar ja, ik en Conall en Cees en Max hadden het zwaar. Verliest Bram ineens. In een volslagen gewonnen stand nam hij een verkeerde voortzetting. Heel jammer.

En Martin kwam nergens tegen Theo en Krijn vond het niet tegen Jan Groeneweg. Allebei remise. Dat is te weinig natuurlijk.

Zelf wist ik nog met moeite remise te maken tegen Vitalia. Een toen hing het af van Max, Cees van de Vlis en Conall. Als ze allemaal remise speelden was het 10-10. Cees van de Vlis deed het goed. In een verloren stand maakte hij remise. Dat was ook zo met Max, wat Max een blauwe vermelding opleverde. Alleen Conall , waar ik zoveel vertrouwen in had, verloor terwijl de remise niet moeilijk was. Dus uiteindelijk een nipte nederlaag. Jammer.

Na de wedstrijd heb ik de halve club nog klaverjassen geleerd. Als we alles verliezen gaan we dat maar doen.

Hoofdklasse B 2e ronde
IJmuiden-SNA11-9v