Damclub IJmuiden wint opnieuw

Wim Winter 31 oktober 2021 Amsterdam

Driehuis - Wat is dat dammen toch een moeilijk spelletje. Na de paring dacht ik: het kan vriezen en het kan dooien. Nou is dat natuurlijk altijd zo, maar ik was niet ontevreden. Een mogelijke nul zag ik in Jacqueline tegen Auke Zijlstra, die ik toch een stuk sterker achtte.

Zelf speelde ik tegen Radjendrenath Kalloe, die ik in Praag had ontmoet. Hij vertelde mij daar een onvergetelijke anecdote. Radjendrenath is docent economie en behandelde de rente. In Nederland kun je de boerderij niet meer behandelen, want als je bij het varken aankomt, wordt de klas afgebroken. En zo werd er dus geroepen: Rente is haram (niet toegestaan). Radjendrenath zei daarop: Een uitkering is haram. Radjendrenath kon zich daarna bij de politie melden omdat hij het ware geloof had beledigd. Maar goed, Radjendrenath en ik speelden onvoltooide hek, waarbij ik de hekstelling had. Op een bepaald moment dacht ik gewonnen te staan en in elk geval een schijf te winnen. Dat was dan ook wel zo, maar daarna kwam ik volstrekt verloren te staan. Gelukkig voor mij tuinde Radjendrenath daarna nog ergens in, maar ik had moeten verliezen. Sorry Radjendrenath.

Jesse had inmiddels ook fortuinlijk gewonnen door een zetje. En zo stonden we zomaar met 4-0 voor. Een paar spelers stonden slecht, zoals Kees Pippel en Cees van de Vlis en bij Jacqueline was ik ook bang dat ze teveel onder druk stond, maar ik kreeg wel vertrouwen in het eindresultaat.

Conall speelde rustig remise. Bij Bram ging het wat minder rustig, maar het werd toch ook gewoon remise. Kees Pippel stond een schijf achter en ik dacht dat het remise was geworden achteraf. Blijkt hij toch nog gewonnen te hebben. Hoe kan dat nou? Winnen met een schijf achter. De oude vos flikt het. Zo stonden we dus al met 8-2 voor. Stijn overklaste de sterke Cock van Wijk. 10-2 en we hadden nog maar een puntje nodig.

En zo werd Jacqueline matchwinnaar. Zij maakte het 11e punt door vakkundig naar remise af te wikkelen. Krijn won ook. Ik bekeek het eindspel en ik zag remise, maar daar dacht Krijn toch anders over. Ook Krijn won. Martin speelde remise tegen de sterke Arne van Mourik. Uiteindelijk verloor Cees van de Vlis nog, volgens mij in een remisestand, maar de eer van Ons Genoegen was gered.

Je moet je tegenstander natuurlijk ook wat gunnen.

Hoofdklasse B 4e ronde
IJmuiden-Ons Genoegen Utrecht14-6v