Joop Geuke toernooi

Door Feroz Amirkhan

Zaterdag 17 december was er een toernooi in Assendelft, het Joop Geuke toernooi. Het begon om 12 uur. Martin van Dijk (dat is mijn trainer) kwam mij ophalen. Hij had verwacht dat het niet zo lang zo duren om er naartoe te fietsen. Maar we hadden de hele tijd wind tegen. En het hagelde. Dat was niet leuk. We kwamen er wel op tijd. Ik deed in de eregroep mee. De andere deelnemers in de eregroep waren: Joeri Hezemans, Richard Bos (allebei van de Centrale Aspiranten Training) Jan-Maarten Koorn, Gideon de Bruin en Ben Jansen Verplanke. Ik moest als eerste tegen Jan-Maarten. We spelen allebei bij IJmuiden en bij Zaanstreek dus we kennen elkaar wel goed. Ik had een kvo. Maar ik liet die te makkelijk van het bord af halen. Later kon ik gewoon doorlopen naar dam. Toen ik een dam had en een schijf voorstond wou hij maar niet opgeven. Het duurde heel lang. Totdat ik met een 2 om 3 dreigde. Toen zag hij dat hij nog 2 seconden over had dus gaf hij toch maar op.

We moesten gelijk weer door met de volgende ronde. Ik moest tegen Joeri Hezemans. Hij haalde al best snel een mislukt haarlemmerzetje uit. Maar het bleef wel gelijk en ik hield er een centrum aanval aan over. We kwamen in een klassieke stand terecht. We speelden door totdat we allebei bijna geen zetten meer konden doen. Ik was wit, dus ik moest als eerste een gevaarlijke zet doen. Maar ik kon daarna nog plakken, zodat ik nog een dam haalde. Dus dat werd remise. Ik was weer als laatste klaar. Dus ik had weer geen kleine pauze. Ik moest tegen Ben. We hadden het hele jaar met alle partijtjes remise tegen elkaar gespeeld. Het werd nu weer remise. Want we zagen allebei de winst niet. Daarna had ik eindelijk pauze.

Na de pauze moest ik tegen Gideon. Ik stond de hele tijd wel goed in het centrum. Maar toen trapte ik in een lokzetje. Toen kon ik gelijk opgeven. Het was wel een hele mooie. Richard won ook weer. Hij was al zeker van de eerste plek. Hij had toen nog alles gewonnen. Ik moest als laatste tegen hem spelen. Het ging wel weer gelijk op. Maar het werd toen toch nog remise. Ik moest wachten op de wedstrijd van Joeri tegen Gideon. Gideon verloor. We hadden allebei 5 uit 5, maar hij had van mij gewonnen, dus werd hij 3e. Ik werd daardoor 4e. Ik vond het wel jammer.

Ik vond zelf wel dat ik goed had gespeeld. Het was wel een leuk toernooi. Dit is de uitslag van de eregroep:

1e         Richard Bos

2e         Joeri Hezemans 5-6
3e         Gideon de Bruijn   5-5
4e         Feroz Amirkhan  5-5
5e         Ben J. Verplanke 5-4
6e         Jan-Maarten Koorn 5-1

Het was wel snel afgelopen. We hadden op de terugweg gelukkig wel wind mee, dus dat ging veel sneller.>