Jeugddammers DCIJ uitstekend in Kampioenschap van Nederland

(4-dec-2005) Door Wim Winter

Afgelopen zaterdag werd in Noordeloos gestreden voor het Kampioenschap van Nederland door het vertegenwoordigende jeugdteam uit IJmuiden. Het kwartet Feroz Amirkhan, Ingmar Visser, Conall Sleutel en benjamin Vince van der Wiele vertegenwoordigde Damclub IJmuiden. In de eindronde werd gespeeld tegen dammertjes die al persoonlijk kampioen van Nederland waren of van Europa of in het wereldkampioenschap hadden gespeeld. Kortom: de tegenstand was zwaar en de verwachtingen niet zo hoog. Dat we ons geplaatst hadden was al zeer bijzonder. Maar we komen als IJmuidenaren natuurlijk niet om onderaan te eindigen. De tactiek was dat Feroz en Conall moeten winnen en Ingmar en Vince een puntje moeten zien te halen.

In de eerste ronde speelden we tegen tegen Meurs: Vince verloor, Ingmar liep in een zetje en verloor ook. Conall won en Feroz speelde remise met een schijf achterstand. Dit 5-3 verlies tegen Meurs was helemaal niet gek.

Dan tegen SNA, de Kampioen van Noord-Holland. Conall komt 2 schijven voor tegen de beroemde Berry Hofmans. Vince verliest. Ingmar damt stug door en krijgt kansen. Feroz wint. De stand van Ingmar blijft onduidelijk. Conall raakt een schijf kwijt, maar krijgt nog vele winstkansen. Ingmar wint! In een uiteindelijke remisestand vraagt Berry om remise en Conall zegt: “Nee, je vlag is gevallen.” Heel professioneel. Gewonnen met 6-2 tegen de Kampioen van Noord-Holland.

Daarna tegen De Lier uit het Westland. Ingmar verliest. Conall wint opnieuw en Vince verliest. Alle ogen zijn gericht op Feroz die moeilijk staat. En tot ieders verbijstering biedt Feroz remise aan: 5-3 voor De Lier. Jammer en Feroz krijgt een reprimande. Hij moet voor het team gaan en niet voor zichzelf.

Dan tegen de gedoodverfde kampioen: VGO Hoornaar uit Noordeloos en gastheer. Dan maar een tactische opstelling: Feroz en Conall aan de onderste borden. Vince en Ingmar verliezen snel. Zowel Conall als Feroz hebben een goede stand. Helaas laat Feroz het lopen. Remise, maar Conall wint keurig op de klok. Verlies met 5-3, al had het 4-4 moeten zijn.

Daarna volgde de wedstrijd tegen Drachten. We beginnen te draaien. Hoewel Conall voor de eerste keer verliest, wint Ingmar gedecideerd. Vince gaat door in een drie om een en krijgt zijn tegenstander te pakken: winst. Feroz gaat ook door in een drie om een en krijgt ook zijn tegenstander te pakken: 6-2. Winst tegen Drachten. Dat is niet mis! We stijgen op de ranglijst naar de gedeelde vijfde plaats.

In de voorlaatste ronde moest DCIJ tegen het sterke Lunteren dat op dat moment op de gedeelde eerste plaats staat met VGO. Dat werd een moeilijke. Vince wordt opgeofferd aan bord 1 en verliest snel. Ingmar wint. Conall laat een gewonnen stand lopen, maar Feroz maakt alles goed. Winst op Lunteren met 5-3!! Hoe goed zijn wij? Lunteren barst collectief in huilen uit. We krijgen zicht op de derde plaats.

In de laatste ronde moeten we tegen Huissen en die ronde verliezen we kansloos met 6-2. We waren te optimistisch. Meurs wint uiteindelijk het kampioenschap en wij worden vijfde. Veel wedstrijden verloren we 5-3 en dat is hetzelfde als 1-0 met voetbal. Op het nippertje dus en uiteindelijk hebben we maar 7 bordpunten minder dan de kampioen. Ongekend. Plus we eindigden hoger dan de Kampioen van Noord-Holland. Een uitstekend resultaat dus.