Jeugd seizoen 2015/2016

21-feb-2016: DCIJ en HDC blazen jeugdkampioenschap Kennemerland nieuw leven in

Door: Stijn Tuytel

In de jaren 70 en 80 stond Kennemerland bekend als een regio met zeer sterke dammers. Degene die zich kampioen van Kennemerland mocht noemen, verwierf naam en faam tot ver buiten de kuststreek. De laatste jaren hebben dit soort regionale kampioenschappen onder deelnemers en sponsoren aan interesse verloren, omdat plaatsing voor de halve finale van het kampioenschap van Nederland via open inschrijving geschiedt.

Hoog tijd daarom om Kennemerland weer op de kaart te zetten. En waar kan dat beter dan bij de jeugd? In dit kader organiseerden de Haarlemsche Damclub en Damclub IJmuiden op 19 februari jl. een teamwedstrijd voor de jeugd. Op bescheiden schaal –drie tegen drie-, maar dit kon de spanning niet drukken.

Na een half uur kon het nog alle kanten op. Op bord 1 wist Martijn Vis zijn schijven de goede kant op te dirigeren in een partij met een halve hekstelling. Maurits de Vries verdedigde echter sterk, waardoor het voordeel minimaal bleef.

Op het derde bord ging het er minder rustig aan toe. Nadat Paul Lous en Angel allebei een keer een schijf voor hadden gestaan, was het materiaal in de beslissende partijfase gelijk. Het was Paul die op het moment suprême voordeel naar zich toe wist te trekken, en na een secuur afspel DCIJ op voorsprong zette.

Inmiddels waren ook de contouren aan het tweede bord duidelijk geworden. Lars van Eeuwijk en Sem hadden de partij zeer goed opgezet, door consequent naar het midden te spelen en aanwezige gaten op te vullen. Toen Sem in de overgang naar het middenspel een kleine onnauwkeurigheid beging, was dit genoeg voor Lars om met een lichte combinatie de overwinning naar zich toe te trekken.

Nu was het wachten op het gevecht tussen de kemphanen op het eerste bord. Maurits had de damlijn weten te bereiken, maar daar stond materiaaloverwicht van Martijn tegenover. Onder druk van de tijd konden de spelers niet anders dan de zeer complexe stand op gevoel spelen, tot het moment dat winnen voor geen van beide partijen meer mogelijk was.

Hiermee kwam de einduitslag op 5-1 in het voordeel van DCIJ. Ongetwijfeld dat volgend jaar een nieuwe editie van het jeugdkampioenschap gehouden wordt, met meer jeugdspelers van beide kanten.

Klik hier voor video's en foto's.

07-feb-2016: Paspoortdammers geslaagd voor Van der Wal-diploma

Afgelopen vrijdag hebben paspoortdammers Renzo, Milan en Thijmen met succes het examen van het Van der Wal-diploma afgelegd. Na acht weken training van jeugdleidster Nicole Schouten wisten zij op overtuigende wijze de benodigde punten binnen te halen. Bij de 20 opgaven gaf Milan 18x het goede antwoord, gevolgd door Renzo (17) en Thijmen (15).

Komende vrijdag mogen de heren het in een simultaan opnemen tegen de clubkampioen. Na afloop volgt de diploma-uitreiking.