Introductie DCIJ

Dammen is een spel dat iedereen kent. Iedereen heeft wel eens gedamd. Meestal al op jonge leeftijd, met oma, opa, op school of met vader of moeder. Voor de meeste mensen is dammen maar een spel. Voor de clubspelers is het een sport, een denksport.

Vaak denken mensen dat je heel goed moet kunnen dammen om lid te worden van een vereniging. Dit is absoluut niet waar! Dammen is een sport voor iedereen, jong en oud, zowel voor de recreant als voor de competitiespeler. En zelfs voor de landelijke topsporter. Bij Damclub IJmuiden bieden wij u al deze mogelijkheden.

Waarom dammen ?

Omdat er zoveel komt kijken bij een dampartij: inzicht, geduld, tactiek, doorzettingsvermogen, positiegevoel en sportiviteit. Juist deze begrippen maken de sport ook bij uitstek geschikt voor de jeugd.

Onder leiding van deskundige trainers wordt er elke week op vrijdag van 19.00 uur tot 20.00 uur lesgegeven aan de jeugd. Vrijdag is de wekelijkse clubavond. Dan spelen de senioren vanaf 20.00 uur hun onderlinge partijen. Voor de beginnende senioren zijn er mogelijkheden om les te krijgen of op hun eigen niveau een partij te spelen. Kom eens langs om te kijken. U bent van harte welkom in ons clubgebouw "Jan Ligthart", Eksterlaan 8 te IJmuiden.

Damclub IJmuiden is een club met een behoorlijke reputatie. De club bestaat al 80 jaar en is zelfs enkele malen kampioen geweest van Nederland. Zelfs bekende grootmeesters als Wiersma en Sijbrands hebben voor het eerste team van DCIJ gespeeld.

Momenteel speelt het eerste team om de week op zaterdag in de landelijke hoofdklasse. Maar er zijn ook lagere teams, waardoor het mogelijk is op een lager niveau in te stromen. Damclub IJmuiden heeft een eigen verenigingsgebouw met een gezellige kantine met een prima uitgeruste bar, waar het na het spelen van een partij goed toeven is.